Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Fårö: Ryssnäs – Kyrkviken

En tidig söndagsmorgon i slutet av oktober ger vi oss iväg på en rejäl vardagstur på Fårö. Vi börjar vid Engelska kyrkogården i Ryssnäs naturreservat och vandrar norrut längs kusten.

Det betar en massa lamm i området, och strax före kyrkogården finns också en lambgift, dvs en liten fäbod med ett loft där foder förvarades. Idag är det inga lamm i giften och heller inget foder på loftet. Lammen betar fridfullt runt de mer än 150 år gamla stenar som markerar sista viloplatsen för ett 20-tal engelska sjömän som dog av kolera i mitten på 1850-talet då Krimkriget rasade och engelska flottan använde Fårösund som en bas för sina örlogsfartyg.

Efter kyrkogården går vi ut på klapperstensstranden och följer den norrut. Det blåser sydliga vindar och det är skönt att ha dem i ryggen. Vi följer grusvägen längs kusten, förbi ett litet vät, några fler betande lamm, och kommer ut på asfaltsvägen som leder oss ut ur Ryssnäs naturreservat och vidare runt Hyluvik.

Det var solsken när vi började men en front jagar ifatt oss bakifrån, och efter tre kvarts vandring har fronten hunnit ifatt och himlen är mulen. Men vad gör det – det är 10-12 grader varmt, vi har lä från vinden och det är lättvandrade vägar och stigar i vackra, rogivande omgivningar.

Det är omväxlande skog, klapperstens- & grusstränder, och gräsgröna fält längs vår vandring, och trots att det är mulet är det fina färger på himlen. Efter lite drygt 5 kilometers vandring passerar vi Brajdaursvik, och sen lämnar vi kusten ett litet tag och går vidare längs grusvägar i skogen som går förbi hus med stora ”Privat område”-skyltar och skyltar från bevakningsföretag.

Efter drygt en kilometer på grusvägen i tallskogen kommer vi ut till kusten igen, och vi tar en paus på några lämpligt placerade raukar. Klockan är nu halv elva, men ännu är det massor av daggdroppar på stenar och mark, men bara på den vita lavtäckta ytan. Ser lite lustigt ut.

Efter pausen vandrar vi vidare norrut, förbi en något oklar fornlämning, kanske en gammal hamn. Molntäcket har nu börjat skingras och solen lyser gott på oss igen.

Strax innan klockan 11, efter ungefär 8 kilometers vandring, ser vi Fårö kyrka framför oss. Vi har fortfarande 2-3 kilometer dit, men nu har vi målet i sikte!

Sista rycket följer vi stigen vi ute på klapperstensstranden, som övergår i en stig längs den kustnära barrskogen och sen vidare upp på asfaltsvägen mot kyrkan. Vid kyrkan finns också en av Vägverkets rastplatser, med toalett och gott om fikabord, Vi väljer ett bord en bit från vägen där vi har både lä och fin utsikt mot kyrkan.

Vandringen hit blev ungefär tio kilometer, men den var mycket lättgången på mestadels fina åkervägar, grusvägar och stigar. Varierande vacker natur, och inte särskilt mycket folk – vi såg några som vandrade nere på stranden då vi gick bland tallarna, och några bilar har passerat, men mestadels har vi vandrat helt ensamma med bara havets brus som sällskap (och våra egna diskussioner, förstås!)

Vi sitter här ganska länge och äter vår medhavda lunch, dricker kaffe och planerar hur vi ska ta oss tillbaka. Antingen går vi tillbaka samma väg vi kom, eller så tar vi några andra vägar inåt land. Jag har rekat på kartor och flygfoton och det borde gå att få ihop en fin tur även där. Och det gör det!

Läs om vår tur Fårö: Kyrkviken – Ryssnäs

/Anna, 31 oktober 2021

Om vår tur

Turens längd 10 km (hela rundslingan 20 km). Ej markerad led men tydliga, lättgångna stigar och vägar längs kusten. Fikabord & grillplats vid Ryssnäs. Fikabord & toaletter vid kyrkan.