Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Nävsjön

Resterna av gårdagens blötsnöstorm har nästan försvunnit helt och solen skiner på oss då vi tar med oss fyraåringen och åker till Nävsjön för en liten tur vid sjön. Vi parkerar utanför Nävsjöns naturreservat och ger oss iväg in i skogen mot sjön.

Kolmilarkoja till vänster. Sörmlandsledens etappmarkering vid stigens start.

Efter trehundra meter i kuperad mark kommer vi fram till sjön. Istäcket är uppbrutet och vågorna föser ihop de små flaken med en kylig, västlig vind. Vi följer stigen sydväst längs sjön. Det är ganska halt med lera, sluttande klippor och blöta rötter och vi får navigera försiktigt för att inte halka ner.

Stig med risk för ofrivilligt bad.
Vandrare navigerar sluttande stig.

Stigen slingrar sig vidare längs sjön och vinden biter i kinderna. Vi lämnar strandkanten och fortsätter längs stigen en liten bit längre in i skogen. Vissa av tallarna här i naturreservatet är uppemot 350 år, tydligen. Det är faktiskt ganska torrt i markerna, men det finns några sanka områden också.

Spång skulle börjat närmare oss!

Vi går vidare över stockar och sten, och stannar till då och då för att plocka upp en fin pinne, leka öppna och stänga broar, spänger och stigar, eller jaga ifatt varandra.

Blå knapp öppnar upp stigen. Tydligen 🙂

En fin spång leder oss över en liten vik.

Spång! Torr och halkfri och fin.

Vi fortsätter vidare på stigen, hela tiden med sjön inom synhåll mellan träden.

Rester från gårdagens snöoväder.

Vi kommer sedan in på Nävsjömossens naturreservat, och nu går vi längs gränsen till Östergötland. Vi har passerat massor av fina fikabord och grillplatser och det dröjer inte länge förrän det dyker upp ett till, och då är det dags för fika.

Fikabord! Dags för lunch!

Efter maten traskar vi vidare längs viken tills vi kommer till ett vägskäl (stigskäl?). Det är lagom att svänga vänster och börja ta oss tillbaka, men först gör vi ett officiellt besök i Östergötland!

Landskapsgräns!

Vi går in på spången, och vänder direkt tillbaka.

Södermanland!

Vi korsar skogen och kommer till den lilla vik vi tidigare passerade via den upphöjda spången, men nu svänger vi höger och fortsätter på spänger i marknivå.

Många spänger är det.

Fyrahundra meter senare korsar vi grusvägen och tar oss upp till Sörmlandsledens etapp 36 som leder oss tillbaka mot parkeringen.

Över vägen uppför berget!

Sista biten mot parkeringen slingrar sig genom småkuperad terräng och tallar som definitivt inte är 350 år…

Ledmarkör.

Mitt på parkeringen finns ett fikabord och vi avslutar med en vindskyddad gofika här i solskenet och stillheten – vi har inte sett en enda människa på vår tur.

Fika! Lyxat till det med muffins 🙂

Sen är det dags att packa in de glada och rosenkindande vandrarna i bilen och åka tillbaka.

/Anna, 12 mars 2021

Om vår tur

3,5 km vandring vid Nävsjön. Finns en 8 km slinga av Sörmlandsleden som går runt hela sjön.