Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Ölbäck, Graunskog & VOK

Den varmaste dagen hittills i år kör vi ut till Ölbäck för en tur i skogen där. Vi har varit här förut och vet att det finns många stigar och skogsvägar kors och tvärs, och idag ska vi utforska området norrut (som kallas Graunskog på kartan) så vi går österut på stigen strax efter parkeringen, följer sen skogsvägen norrut och korsar Dalhemsvägen.

Massor av pärlhyacint minner om den tid då det fanns ett värdshus med trädgård här.

Det finns möjlighet att gå in i reservatet via en stätta på andra sidan vägen men vi väljer att gå norrut i obanad men ganska lättgången terräng utanför stängslet.

Finns en fin stig under kraftledningen, leder fram till en minnessten.

En infoskylt om naturreservatet finns vid ledningsgatan och en bred stig leder vidare norrut.

Bleklila blåsippor i det torra fjolårsriset.
Röd lampa lyser upp 🙂

Där reservatet slutar når vi en skogsväg, och några hundra meter därefter närmar vi oss ett upplag med grushögar och parkerade arbetsmaskiner. Det är söndag och ingen verksamhet men vi väljer ändå att inte gå in på arbetsområdet utan svänger av på den stig som lämpligt nog dyker upp. Vi korsar en grusväg, och en hel del skog har avverkats här, men vi ser ändå var stigen går och följer den fram till kanten av stenbrottet.

Krossverk/Asfaltverk.
Stenbrott med damm. Nästan lite alp-feeling.

Stigen leder vidare längs kanten, och man kan ta sig fram både uppe på och nedanför. Hela stenbrottet genomkorsas av vad som ser ut att vara en slingrande cykel- eller crossbana. Vi ser ingen som cyklar på den dock.

Vandrare går nedanför.
Det är verkligen massor av tussilago i år, en ganska ovanlig syn på Gotland.

När vi passerat dammen på varsin höjd återförenas vi på toppen och går vidare. Vi inser dock att stigen vi går på leder oss åt fel håll – vi vill börja svänga av och gå söderut, så vi vänder helt sonika och går tillbaka. Ganska snart hittar vi en skogsväg i lämplig riktning.

En ensam fältsippa.

Strax därefter kommer vi till ännu en vattenfylld del av kalkbrottet.

T-shirt-vandring!
Stupande väggar och gråblått vatten.

Skogsvägen tar oss söderut förbi bekanta landmärken och fornminnen.

Kraftledningsgatan!
Skeppssättning, tilltufsad och övervuxen.

Vi kommer fram till Dalhemsvägen igen, korsar den och trixar oss igenom skogen till vi kommer ut på VOK-stugans elljusspår som vi följer till VOK-stugan, där vi stannar för en fikapaus.

Kaffipaus!

Det är härligt att sitta i solen och känna värmen, så vi sitter och slappar ganska länge. Sen packar vi ihop och följer den före detta banvallen västerut mot Ölbäck.

Här gick tåget mellan Visby och Barlingbo för länge sen.

En kilometer senare svänger vi norrut på skogsvägen som tar oss tillbaka till Ölbäcks parkering.

En vitsippa i ensamt majestät mitt på skogsvägen.

Ytterligare en kilometer senare är vi tillbaka där vi startade, och hoppar in i bilen för återfärd till Visby (där det bara är 12 grader och inte de behagliga 17 som i Ölbäck! Brr!)

/Anna, 18 april 2021

Om vår tur

7 km vandring på skogsvägar & stigar. En kortare sträcka genom stiglös skog. Fikabord, grill, toalett vid VOK-stugan.