Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Kappelshamn – Visby 2021

Vi lyckas pricka in några dagars gemensam ledighet över midsommarhelgen och bestämmer oss för att vandra Kappelshamn-Visby ännu en gång. Vi gick den sträckan ganska exakt denna tid förra året, och tänkte vi skulle gå den till hösten, men det blev inte av. Och sen till våren, men det blev inte av. Men nu verkar det som vi faktiskt kommer till skott!

SMHI lovar svaga vindar, runt 18 grader både dag och natt och eventuellt några mindre regnskurar. Perfekt vandringsväder! 🙂

Dag 1: Kappelshamn – Ireviken

Precis som förra gången tar vi bussen från Visby till Kappelshamn. Tydligen behöver man inte längre munskydd i kollektivtrafiken, men vi tar det säkra före det osäkra då vi ska vara ute i bushen några dagar.

Det går inte så många bussar på midsommardagen och vi kommer till Kappelshamn redan vid 10.30, innan Kappelshamns Veranda öppnar, så vi kan tyvärr inte börja vår tur med en rejäl lunch där – så som vi gjorde sist – utan vi traskar iväg längs kusten mot Hallshuk på en gång. Det är mulet och de kommer faktiskt lite lätt duggregn i början, men det spricker ganska snart upp.

Fikabord som sett sina bästa dagar. I bakgrunden en stenpir.

Vi går upp förbi Hallshuks fyr och beundrar utsikten från klinten, men i år går vi inte ner till hamnen utan fortsätter rakt fram sydväst mellan husen, in i skogen mot Harudden där vi stannar till för en enkel lunch. Här går vi också på den markerade Klintkustleden längs kusten söderut.

Lunch! Snacks, ost, frukt och kaffe.

Det börjar bli ganska varmt då vi går vidare längs kusten, men det är ganska mycket släke längs stränderna och det inbjuder inte till ett dopp. Eftersom vi började vår tur från Kappelshamn redan vid halv elva kommer vi till förra årets lugna lägerplats efter lite drygt 15 km redan vid 15-tiden. Det är lite för tidigt att stanna, tycker vi, och fortsätter vidare längs leden.

Det har blivit ganska varmt – uppemot 25 grader och inte de utlovade 18 – och det är riktigt tungt att gå. Jag har en ny fin ryggsäck med gott om plats, men jag har nog packat på mig lite för mycket och det är ganska slitigt och börjar göra ont både på höfter och axlar.

En paus på Sigges kurru medan vi funderar på om vi ska gå vidare.

Vi bestämmer att vi går vidare ett tag till, kanske hela vägen till Ireviken. Och det gör vi. Och det är långt och slitigt och jag är ganska grinig då vi äntligen kommer fram till Ire efter 25 kilometers vandring. Men vi hittar en riktigt fin tältplats, och vattnet i viken är hyfsat fritt från tång och alger så det blir ett långt skönt kvällsbad. Lite mat på det och sen är livet härligt igen.

Sista solstrålarna vid vår tältplats på stranden i Ire.

Sen kryper vi in i tältet och försöker sova. Det är ljust länge, sjöfåglarna börjar skräna då solen går upp (dvs vid tre-fyra-tiden), vågornas dyningar slår in mot stranden natten igenom, men vi skrapar ändå ihop några timmars sömn och jag vaknar vid halv sju dagen efter – lagom för ett morgondopp!

Dag 2: Ireviken – Nyhamn

Vår tältplats är skuggad av träden så vi har det behagligt svalt på morgonen, och lagom tills vi vaknat, morgonbadat och ätit frukost har solen letat sig över trädtoppar och klintkant och driver ut den kvarvarande fukten i tältet så vi kan packa ner det och ge oss iväg på nästa etapp. Vi har ganska mycket vatten kvar så bryr oss inte om att fylla på från Ire-ån – vi vet ju att det finns bra vatten i Lickershamn om sju kilometer.

Återuppbyggandet av restaurangen i Ireviken. Har kommit en bit längre sen förra året åtminstone.

I Lickershamn blir det lunch från Putte på Lickers – rökt lax och potatissallad köps i fiskeboden och sen sätter vi oss i skuggan vid gästhamnen och hugger in. Hur gott som helst! Rekommenderas!

Lunch i Lickershamn. Sämre kan man ha det! 🙂

Efter en lång paus och vattenpåfyllning går vi vidare söderut.

Nästa paus! Fruktstund på klinten med utsikt över Gotlandskusten och havet.

Även idag är det otroligt varmt och långt över de där 18 graderna som SMHI hade utlovat… Och det gör ännu mer ont på axlar och höfter, och jag är ganska trött efter gårdagens långa etapp. Men på nåt sätt går det framåt och plötsligt är vi vid nästa pausplats – i skuggan av idegranarna vid Allstädar i Björkume naturreservat. Och sen klättrar vi uppåt och följer klinten vidare söderut och är snart vid nästa pausplats igen – grillplatsen vid klintkanten söder om Burge.

Paus!

Och sen är det inte långt kvar till Nyhamn, där det finns en rickepump med kallt vatten och där vi hittade en sån fin tältplats förra året. Platsen finns kvar, men är inte riktigt lika fin i år men det gör inget för vi hittar en minst lika bra några hundra meter längre söderut.

Tyvärr är det alldeles för mycket släke för ett kvällsbad men det är lugnt och skuggat och även ikväll en fantastisk solnedgång. Det dyker upp några mygg men vår Thermacell fungerar och vi får se solen sjunka i havet utan störande surrande och kliande bett.

Helt ok utsikt från tältet.

Även här är det ljust länge men en sjal över ögonen hjälper mig att sova. Svallvågor dånar in då och då, måsar och tärnor skränar och småfåglarna sätter igång att kvittra vid fyratiden men på något sätt har jag ändå sovit ganska gott och vaknar först vid åtta-tiden.

Dag 3: Nyhamn – Visby

Efter en god frukost (gröt!) packar vi ihop tältet och ger oss iväg på den sista etappen – ingen slappvandring men ändå lite lyxigare då vi kan stanna till på flera ställen för mat och kaffe. Första stoppet blir på Krusmyntagården.

Kaffe, kanelbulle och cola. Energi!

Molnen tornar upp sig på öns östsida, och vi hör en del åska, men här på västkusten är det soligt och varmt.

Cumulus nimbus på gång.

Ett Herkules-plan går in för landning strax över oss, liksom flera JAS-plan då vi närmar oss Själsö Bageri och lunch!

Herkules.

Sista rycket mot Visby går genom Brucebo naturreservat, så här års grön och vackert och översållat med kärrknipprot, ängsull och vattenkrasse i bäckarna.

Källfräne, även känt som vattenkrasse.

Vi passerar de badande vid Snäck, och tar en sista paus på en bänk längs strandpromenaden.

Ut på tur, aldrig sur! (Men lite öm, svullen, skavsårad, myggbiten, värmeutslagad..)

Väl hemma, efter 3 dagar och drygt 60 km vandring firar vi traditionsenligt med en kall dryck på uteplatsen.

Mmm kall dryck!

Det känns som att den här tredagarsturen var slitsammare än förra årets, och jag funderar på vad det beror på. Det var ungefär lika varmt förra året, och den totala vandringen var så klart lika lång. Men förra året grundade vi med en rejäl lunch första dagen, och första etappen var betydligt lugnare så kroppen hade mer energi och mer tid att vänja sig vid ansträngningen. Jag hade också tre kilo mer packning i år – dels väger den nya ryggan lite mer och dels hade jag nog packat lite korkat.

Oavsett, trots slitet och att det gör ont lite överallt av skavsår, värmeutslag, myggbett, tryck från axelremmar och höftavbärarebälten så har jag den där härliga känslan av fysisk ansträngning och utomhusupplevelser i kroppen, så jag kommer alldeles säkerligen att göra om det. Snart.

/Anna, 26-28 juni 2021

Läs mer om förra årets tur: Dag 1, dag 2 och dag 3.

Om vår tur

Vi gick 60 km på 3 dagar. Markerad led mellan Harudden och Björkume (Klintkustleden). Caféer, restauranger & toaletter under säsong, grillplatser, fikabord, toaletter, badplatser året runt. Obs! Dålig mobiltäckning på delar av sträckan och inga vettiga vattentag mellan Kappelshamn och Lickershamn