Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Sörmlandsleden Västersjön – Malmköping

Även denna morgon vaknar vi vid sju-tiden, till en blå himmel och solsken. Lövträden vid vindskyddet skuggar och den frodiga grönskan är genomblöt efter nattens regn. Det blir frukost inne i vindskyddet där det är torrt.

Godmorgon!

Vi är på väg vid kvart i nio, längs etapp 20 på en lättgången (om än delvis väldigt gräsig och blöt) skogsväg genom Henaredalans naturreservat. Efter trehundra meter når vi ett vägskäl där man kan ta en alternativ väg längs Henarån och upp på en fornborg där det ska vara fin utsikt.

Nya fina spänger på gång.

Just nu pågår det renovering av spänger på den alternativa vägen, så vi fortsätter istället längs skogsvägen. Knappt en kilometer senare svänger leden av och tar oss ut på ett avverkningsområde och vidare in i på skogsklädda bergsknallar.

Avverkningsområde.

Leden är väl märkt och lätt att följa, men det gäller att ha ögonen med sig och välja rätt stig om den delar sig. Efter ungefär tre kilometer når vi Mörtsjön och då är det läge för en paus. En halvt multnad spång av stockar leder ut till sjön så vi kan beundra den vackra vyn.

Vy över Mörtsjön.

Det är väldigt blött i gräset så vi sätter oss istället en bit in i skogen. Mina kängor är våta och det är dags att byta strumpot.

Blöta skor, blöta byxben.

Vi vandrar vidare genom fin barrskog, och plötsligt ser jag något bland blåbärsriset. Det ser ut som en orkidé. Det är en orkidé. Knärot. Det är flera orkidéer. Knärötter.

Och sen ser vi ett gäng till strax efter! Jag vandrar vidare med ett leende på läpparna och en helt annan spänst i stegen.

Gränsmärke.

Strax därefter når vi ett gränsmärke, ett femstenarör (röse) som markerar gräns mellan Dunker, Hyltinge och Lilla Malma socknar. Ett femstenarör har fem större stenar, en hjärtsten i mitten och fyra visarstenar lagda som prickarna på en tärning.

Led till vänster. Använd inte spången till höger.

Leden går vidare genom gran- och barrskogen. Mot slutet, när vi närmar oss Malmköping, blir det mer lövskog och hagar.

Inget är som väntans tider.

Sista kilometern till Malmköping går på en grusväg, över Malmköpingsån och förbi Malma Kvarns hållplats vid museijärnvägen vidare till etappslutet vid Malmköpings camping och badplats.

Etapptavla 20/21.

Nu är det slutvandrat för oss för denna gång, efter fyra fina dagar och tre nätter på leden. Det finns en busstation en knapp kilometer bort i Malmköpings centrum, men denna gång blir vi hämtade med bil och passar på att ta en glass vid campingens café medan vi väntar på chauffören.

/Anna, 23 juli 2024

<< Malmköping – Hällaren
xx

Härbärgsjön – Västersjön >>
Del av etapp 18 & etapp 19, totalt 18 km

Om vår tur

Vi vandrar 7 km längs Sörmlandsledens etapp 20.