Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Storsund & Hinser

Våren har tagit ett steg tillbaka och det har varit minusgrader och lätt snöfall under natten, men solen skiner och vi ger oss iväg till Gothem för en vardagstur. Vi kör till naturreservatet Storsund och parkerar bilen. Gothem sockenförening har en fin karta över vandrings- och cykelleder och vi utgår från den då vi planerar vår tur.

Vi ger oss iväg österut längs grusvägen och svänger sen norrut på en skogsväg.

In på skogsvägen till vänster.

Det är fortfarande fruset i marken vilket gör det lätt att ta sig fram över de leriga partierna på vägen.

Översvämmad väg.

Efter drygt en och en halv km svänger vi österut mot Tangens gamla fiskeläge.

Jättestor gran.

Vägen norrut från Tangen längs kusten är mestadels översvämmad och frusen, men det går enkelt att gå i strandkanten, marken är som sagt frusen och bär bra och det är ganska lågt vatten.

Vandrare på väg norrut. Botvaldeviks hamn i bakgrunden.
Vandrare korsar stenstranden.

Ett staket skär av kustremsan men taggtråden sitter så lågt så vi kan kliva över den. Buskaget till höger i bild nedan gömmer en stätta modell äldre, så tanken är nog att man ska kliva över här.

Kliv över här!

Vi närmar oss Medebys bodar, som visar sig vara en bod och en husvagn.

Vattenfyllda hjulspår.

Det finns inga bänkar och det blåser kallt här ute vid kusten så vi går vidare en bit till och letar efter någon annanstans att sitta och äta lunch. Vi går inåt land längs en forsande bäck och svänger sen västerut in på en liten stig, väl uppmärkt med blå band.

Blå band-stigmarkörer.

Stigen är smal och verkar inte vara särskilt frekventerad men den är tydligt markerad och vi har inga problem att följa den. Problemen börjar då de små broar som leder vandraren över vattendragen inte riktigt räcker till…

Finns bro över bäcken. Var finns bron över stigen?.. 🙂

Men det är fortfarande bra bärighet i den frusna marken, vi trixar oss fram och tar oss över denna översvämmade del av vår tur. Då vi kommer fram till själva sjön Storsund finns det en fin spång som tar oss över den. Enligt sockenföreningen har det funnits en spångad väg här sedan 1600-talet! Nu kallas vägen Spängar (eller Norra Spängar för att skilja den från spängerna i södra delen av reservatet).

Spång med räcken.
Ut på tur aldrig sur!

Efter Norra Spängar fortsätter stigen västerut men är så översvämmad att vi tvingas göra en kringgående manöver genom skogen för att ta oss förbi. När vi passerat den sanka området väljer vi att följa stigen nordväst genom Hinser naturreservat ut till reservatets parkering då vi hoppas att det finns ett fikabord där.

Mjuk fin stig genom granskogen.

Men nej, det finns ingenstans att sitta så vi fortsätter vidare västerut på grusvägen, och sen svänger vi söderut på Kvarnvägen. Då hittar vi ett gårdshus längs Kvarnvägen där vi helt sonika parkerar oss i lä för den kyliga vinden och äter vår medhavda lunch – linsgryta med kokos och russin. Mums!

Mätt vandrare är en glad vandrare 🙂

Efter lunchen traskar vi vidare och slår in på samma väg vi körde till Storsund.

Det syns var solen legat på.

Halvannan km senare ser vi sockenföreningens blå band som markerar en vandringsstig och slår in på den.

Blå band visar vägen.

Tunna dimmoln börjar drar in från söder och det blir lite kyligare då inte solen är framme och värmer.

Jet på väg från Shanghai till London.

Vi korsar vägen och efter några hundra meter till kommer vi fram till Storsund.

Storsund naturreservat.

Strax innanför reservatsgränsen finns ett fint fågeltorn som vi klättrar upp i.

Fågeltorn.
Vandrare på språng på spång.
Utsikt från fågeltornet.

Det är tillträdesförbud till sjön mellan 15 mars – 31 juli för fågelskyddet, och vi ser nästan inga fåglar alls nu – bara två vita prickar som vi gissar är ägretthägrar på långt avstånd.

Fikapaus i fågeltornet.

Efter kaffit klättrar vi ner igen och följer spängerna sydväst, tillbaka till parkeringen där vi startade. På vägen passerar vi lämningarna av en kvarn och dammvall.

Spång över utflödet från dammen.
Istappar under spången.

Det är sex-sjuhundra meter spänger som slingrar sig fram över Storsunds södra ände.

Fotografering av lustigt träd.
Lustigt träd.
Fotografering av fotograf.

Strax innan vi kommer fram till parkeringen och slutet av vår tur ser vi ett fikabord lite undangömt i skogen, kan vara bra att veta till nästa gång!

/Anna, 6 mars 2021

Om vår tur

10 km vandring på stigar och skogsvägar. En stig markerad med blå plastband leder in på Spängar över Storsunds norra del – obs att här är det mycket sankt utanför spängerna och stigen är emellanåt ganska snårig. Fikabord & fågeltorn längs stigen i Storsunds södra del.