Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Lummelunda – Lusklint

Denna vardagstur börjar vid parkeringen på Lummelunds bruk. Vi följer grusvägen ner mot havet och svänger höger på stigen. Vill man tar man naturstigen genom Bruksparken norr om parkeringen. På våren är marken täckt av ramslök och luften fylld av deras lökdoft och det porlar vatten här mest hela året utom under den allra varmaste sommaren.

Stigen går norrut på klapperstensstranden, ibland dyker den in bland buskar och knotiga tallar men alltid med havet inom synhåll.

En och annan naturinstallation passeras längs vägen.

2,5 km senare kommer vi fram till Nyhamns fiskeläge. Stigen fortsätter väster om fiskebodarna och passerar ett gammalt skyddsfort.

Pose för en studie i blågrått.

Stigen fortsätter upp på ancylusvallen. Här finns ett finfint ställe att vila sina trötta ben och dricka lite.

Dags för paus och begrundande av havets oändlighet.

Vi fortsätter norrut och passerar så småningom ett öppet fält med kalksten öster om stigen, okänt om det är resterna efter ett kalkbruk eller bara ett obevuxet område.

Sedan in i skogsmiljön igen, och strax därefter går stigen uppför en liten backe och delar sig i två. Vi väljer den vänstra och går knappt hundra meter upp till Lusklint för att njuta av den fina utsikten.

Utsikt norrut
Utsikt neråt.

Vi gör helt om och går tillbaka längs stigen, vid korsningen följer vi den österut för att få en rundvandring tillbaka genom skogen.

Stigen blir en skogsväg som blir en grusväg som böjer av åt höger och precis innan en vänstersväng går en skogsväg/stig söderut. Vi följer denna förbi husen och vidare in i skogen.

Stigen slingrar sig genom skogen och två grusvägskorningar senare, efter knappt 2 km är vi framme vid Kinnerstugans elljusspår som vi följer vidare till Kinnerstugan. Här finns en annan bra plats för fika eller en stunds vila.

Många sittplatser och möjlighet att grilla.

Det finns många möjligheter att ta sig söderut härifrån. Vi följer grusvägen över ängen ner mot havet, och svänger söderut längs hinderbanan in i skogen. Denna stig leder oss så småningom fram till en liten bäck där det tidigare fanns en bro för att ta sig över.

Bron finns ju iofs kvar, men behovet av den har minskat.

Man kan fortsätta rakt fram för snabbaste vägen tillbaka till Lummelunds bruk men vi väljer att svänga av till vänster strax efter spången, klättra över stättan och ta oss in på Lummelundagrottans naturreservat ovan mark, där vi följer den geologiska naturstigen.

Uppför trappan!

Naturstigen har små skyltar som berättar om områdets geologi och lär oss om bland annat ancylusvallen, stentorg och kollapsdoliner. Försök få in de orden i en vardaglig konversation!

På våren finns det också massor av blåsippor i området.

Naturstigen avslutas ovanför Lummelundagrottans café, som har öppet under sommarsäsongen. Nu är det dock stängt och vi går tillbaka till bilen för hemfärd.

/Anna, 11 april 2020

Om vår tur

10,5 km vandring längs stigar och skogsvägar. Fikabord & grillplatser längs vägen. Säsongsöppet café/restaurang i Lummelunda.