Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Visby – Själsö

En solig tisdag i juni ger vi oss ut på en lång vardagstur. Vi utgår från S:t Göransporten i Visby och går sen norrut längs havet, som idag ligger spegelblankt.

Världens största vallmo.

Första stoppet för en kort vila och dryck blir vid havet på campingen norr om Mango, där vi hittar en lämpligt placerad bänk med fin utsikt.

Blåelden börjar komma fram lite överallt.

Vi fortsätter norrut längs havet. En liten bro tar oss över den lilla bäcken i campingens norra gräns.

Torrskodda tar vi oss över här.

Det finns flera valmöjligheter att ta oss vidare härifrån men vi väljer att svänga vänster och hålla oss längs havet. Vi fortsätter norrut på klapperstensstranden. Blåser det västliga vindar kan det vara svårt att ta sig fram torrskodd här då vågorna slår in och på sina ställen är det tjocka mattor av tång som är lite mjuka att gå på.

Idag tar vi oss lätt fram nere vid strandkanten.

Alternativt finns det en stig inne i buskarna parallellt med stranden, men här får man vara beredd att krypa fram då och då.

Natur-limbo, någpn?

Det finns (såklart) massor av blommor och växter längs vägen – vi ser t ex aklejor i olika lila och rosa nyanser, knallgula kabbelekor och en härligt fluffig videbuske.

Vi kommer så småningom in i Brucebos naturreservat, och även här följer vi stigen längs havet. Strandängarna är översållade med små gula klöverärt och rosa färgklickar i form av låga majvivor.

Gul klöverärt, rosa majviva. En i bakgrunden.

Här och där dyker det också upp majestätiska tistlar.

Tistelblomma.

Även här finns fluff, i form av ängsull, kärrull eller om det möjligen är gräsull.

Fluff!

Vi passerar nedanför själva Brucebo och vidare norrut.

Brucebos skrivarstuga till höger.

Vi korsar hästhagen och eftersom det är fint väder och vi fortfarande är pigga i benen fortsätter vi in på stigen längs Själsö-åns naturreservat.

Fin spång!

Den spångade leden slutar vid Själsövägen men en liten stig leder vidare uppåt in i skogen, så vi traskar vidare och kommer ut på Fiskevägen, där vi svänger höger och går till Själsö Bageri för en välförtjänt fikapaus.

Säsongen har inte dragit igång än så det är gott om plats.

Styrkta efter en kaffe och laxmacka går vi sedan söderut på Själsövägen och svänger in vid parkeringen på Brucesbos naturreservat. Vi väljer den östra stigen, upp mot fornborgen, och njuter lite extra av utsikten.

Blåeld och blått hav. Vid horisonten syns en ensam, passagerarlös kryssningsfärja.

Naturstigen slingrar sig söderut, och vi kommer ut till en grusväg som vi följer och går sen in genom stora grinden till Muramaris, där vi strax svänger vänster in på den korsande stigen. Vi tar oss ut genom en grind i staketet och följer stigen vidare söderut.

Ingen risk man avviker från denna stig 🙂

Vi korsar campingen, går vidare över Snäck-klinten och parkeringen vid Snäck, passerar Gustavsviksvägen och vidare förbi annexet på Snäck och kommer in på klintstigen på Bergbetningens naturreservat.

Vi hittar en lämpligt placerad bänk för en kort vilopaus och traditionell påfyllning av vätska.

Vätska och kolhydrater!

Vi fortsätter längs klinten runt fyrahundra meter, sedan går vi nerför trappan och letar oss fram till Kärleksstigen och Galgbergets naturreservat.

Bänk som ej används så ofta på sistone, tror jag…

Kärleksstigen tar oss hela vägen tillbaka till S:t Göransporten där vi startade. Det blev en lång tur idag, men den är lättvandrad med många fina foto- och fikamöjligheter, och är en av favoriterna.

God tur!

/Anna, 9 juni 2020

Om vår tur

15 km vandring längs stigar vid havet eller i skogen. Flera fikabord, grillplatser, badplatser. Säsongsöppna caféer.