Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Anga Prästänge – Salthagen

Det ska vara hyfsat väder idag – inget regn, solchanser och vinden har mojnat en del- så vi kör söderut för en lång vardagstur denna söndag i november. Vi parkerar vid Anga Prästänge och ger oss iväg på den första delen av Gotlands Östkustled.

Orange markering vid starten – vidare över vägen.

Första sträckan är drygt två kilometer ganska rak skogsväg österut. Det är lättvandrat och går ganska snabbt, men det är väldigt blött i markerna.

Pöl (sjö!) med skogsväg.

Med bra kängor är det inga problem att ta sig fram och vi har bra tempo, men inte så snabbt att vi missar intressanta fenomen i omgivningarna.

Gammal, gammal färist av trä.

Efter ett par kilometer svänger leden och följer en annan skogsväg söderut.

Blött, blött är det.
Grinden gick inte att öppna. Tur det gick att gå bredvid… 🙂

Vi korsar ett par rejäla bäckar längs vägen, på rejäla, stadiga broar.

Bäck 1, forsar fram.
Bäck 2, flyter beskedligt fram.

Vi lämnar skogen och kommer ut i kulturlandskapet – passerar hagar med kor, hästar respektive lamm.

Nyfikna lamm iakttar oss hela tiden och bräker.

Skogsvägen övergår till en bred grusväg, och då vi kommer fram till en korsning med en annan större grusväg försvinner ledmarkeringen. Den sista skylten vi ser pekar att vi ska korsa vägen så det gör vi, men då vi inte ser några orange markörer på andra sidan börjar vi ana oråd och plockar upp kartan. Mycket riktigt, vi skulle svängt vänster, så vi går tillbaka in på rätt väg och tio meter senare ser vi en stolpe med orange skylt som ligger i vägkanten.

Vi traskar vidare, passerar några gårdar och hus, och sedan svänger vi söderut genom naturreservatet Stenstugu skog. Vi hoppades hitta någon rastplats här för att äta vår medhavda lunch, men vi ser varken bord, bänkar eller ens en lämplig sten eller stock så vi promenerar vidare.

Informationsskyltar.

Så småningom kommer vi fram till ännu en T-korsning och fortsätter österut längs leden.

Björkskog. Bara björkar!
Varning för … vad?

Till sist hittar vi äntligen en plats att äta lunch på – några stenar vid vägen.

Plats att sitta.
Gulaschsoppa. Mattermos – en fin uppfinning!

Gott med varm mat idag! När vi ätit och slappat ett tag beger vi oss vidare. Vi kommer fram till ännu en bred bäck och en bro, men här vid det som på kartan kallas Salthagen lämnar vi Östkustleden för att ta oss tillbaka norrut längs stranden via den väg vi ser på Google Maps.

Bäck med fiskeskylt.
”Vägen” bredvid bäcken.

Det är som synes riktigt översvämmat men vi lyckas ta oss torrskodda bredvid och förbi, och kommer ut på strandängen väster om Histillesviken, och ett staket där det istället för stätta finns ett par lämpligt placerade stenar så man kan klättra över.

Tur man har långa ben!

Nu är det dags för oss att svänga västerut och ta oss inåt land igen.

Träden har stora skägg av lavar.
The floor is lava! Nej, the tree is lavar! 🙂

Vi följer denna skogsväg ungefär en kilometer, passerar en gård och en väg och nordöstra hörnet av Stenstugu skog och sen vidare in på en annan skogsväg, som vi följer ungefär en kilometer till fram till en annan grusväg.

Skogsväg.

Sedan konsulterar vi kartan igen och ser att vi kan antingen följa grusvägen västerut och ansluta till Östkustleden och vägen tillbaka ungefär vid lammhagen vi passerade tidigare, eller så följer vi en annan skogsväg norrut som kommer att ansluta till leden i änden av den raka skogsvägen österut från Anga Prästänge.

Vi tar the road less travelled, och ger oss glatt iväg in i skogen! Det är lättvandrat och vi har bra tempo igen, men vad vi inte tänkt på är de där bäckarna som vi enkelt passerade på broar på den andra vägen… Tyvärr finns det inte lika fina broar här utan vägen går glatt rakt genom bäcken…

Bäck 2.

Vi forcerar den första ganska enkelt, vi har vattentäta kängor och det finns en del stora stenar i bäcken här vid vägen så vi kan vada över. Win!

Bäck 1. Bild från sidan av vägkorsningen, flödesriktning från bildens nederkant och uppåt. Fin spång korsar bäcken.

Någon har snällt nog gjort en spång av stockar och träskivor vid den andra bäcken. Tyvärr är spången ungefär lika hal som en curlingrink och helt omöjligt att stå och gå på. Tyvärr är bäcken betydligt djupare och bredare än den vi precis passerat, så vi kan inte vada över den. Vi ägnar några minuter åt att försöka hitta en grundare passage upp- eller nedströms, och att slänga i lite sten för att se om vi kan bygga upp ett vad. Sen tänker vi utanför boxen och kryper över spången på alla fyra. Win!

En tredje bäck! Denna passeras dock utan problem!

Efter ungefär 14,5 km vandring svänger vi så in på den skogsväg som ska oss tre kilometer västerut till vår startpunkt och vår bil. Klockan är tre och solen börjar försvinna bakom trädtopparna, men efter en knapp km till ansluter vi till Östkustleden igen för sista rycket.

Östkustled vänster och rakt fram. Gotlandsleden (cykelslinga) går också här.
Nu när solen går ner är himlen helt fri från moln…

Vi är tillbaka vid starten vid halv fyra, och sätter oss i bilen för att fika – kaffe och HobNobs. Sen är det dags att köra tillbaka till stan, och slänga kläder i tvättmaskinen.

/Anna, 22 november 2020

Om vår tur

Turens längd 17 km. Markerad led (Östkustleden) Anga – Histilles (8,5 km). Tillbakavandring längs skogsväg & mycket sanka strandängar. Obs! Utöver de översvämmade markerna passeras 2 vattendrag utan bro.