Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Östkustleden dag 2: Ljugarn – Sandviken

Igår var det Vandringens dag och tack vare Länsstyrelsens arrangemang med gratisbussar längs Östkustleden lyckades vi få ihop en fin två-dagars vandringshelg med övernattning i Ljugarn.

Östkustleden, dag 1: Bomunds i Hammaren – Ljugarn, 11 september 2021

Vi har övernattat i Ljugarn, och det är tur vi är morgonpigga för redan vid sjutiden hör vi klampet av hårda cykelskor mot trägolv då de övriga gästerna (cyklister som deltar i Gotland 360) ger sig iväg. Så när vi kommer till frukosten på Ljugarns Strandcafé kl 8 är vi sist ut och kan sitta i lugn och ro och ladda för dagens vandring.

Riktig lyxfrukost!

Klockan är kvart i nio då vi lämnar Ljugarn och följer Östkustleden norrut. Gårdagens solsken har ersatts av gråvit mulen himmel, men det är ändå ganska varmt med lätta sydvästliga vindar – skönt vandringsväder.

47 km till norra änden av leden, är väl runt 30 till södra änden på Närsholmen.

Vi går längs den asfalterade vägen parallellt med kusten ett par kilometer, genom Ljugarn, förbi Vitvärs fiskeläge och kommer sen in i Folhammars naturreservat. Här kan man spendera många timmar bland raukarna, det finns flera fikabord och grillplatser och badmöjligheter, men idag vandrar vi igenom utan att stanna.

En av grillplatserna bland Folhammars raukar.

Ljugarn t/r Mullvalds – 9 augusti 2020

Vi går längs en av skogsstigarna idag.

Efter Folhammars går vi vidare på en skogsväg en bit, sen är det stigar längs strandängarna som gäller. Det är aningens trögt att gå på sanden och vaderna får jobba, så för att underlätta kliver man på de stadiga tuvor av timjan som växer överallt och som en bonus sprider de då sin härliga kryddiga doft.

Mullvalds strandskog.

Vi vandrar på, och en knapp kilometer efter Folhammars (eller 4,5 km från starten i Ljugarn) kommer vi in i naturreservatet Mullvalds strandskog, där vi har tillbringat många fina dagar vid stranden eller någon av de grillplatser som finns i området.

Mullvalds – Kaupungs – Ljugarn, 19 juni 2021

Här där stigen leder fram bland träden finns också en hel del spindelnät – med spindlar! – tvärs över stigen, upphängda i flera meter långa silkestrådar och knappt synliga förrän man nästan gått in i den. Så där det ges möjlighet går vi denna gång på de öppnare strandängarna, där växtligheten är lägre.

Någonstans här lämnar vi Mullvalds strandskog bakom oss och vandrar vidare längs sandstranden vid Sjaustru. Det är fortfarande mulet, men fuktigt varmt och vi undrar om det kommer att åska (nej, det gör det inte).

Livboj, i bakgrunden Sjaustru fiskeläge.
Vandrare hukar sig under grönskan.

Här vi fiskeläget stannar vi till för en fikapaus vid ett bord bakom en bod. Klockan är strax efter elva och vi har gått ungefär nio kilometer sen starten i Ljugarn. Kaffe och de sista ballerinakexen sitter fint nu.

Mmm kaffi.

När kaffet är urdrucket och ballerinakexen slut vandrar vi vidare norrut, in i Danbo naturreservat. Här finns en rundslinga genom reservatet vi gått tidigare, men idag tar vi den kustnärmaste stigen över hällar och klappersten.

Dubbla ledmarkörer!

Grynge t/r Mullvalds strandskog, 18 mars 2021

Solgult gullris lyser upp denna gråvita dag.

Stigen passerar den lilla strandboden (som Hermann Göring sägs ha besökt) som numera är öppen för allmänheten.

Strandbod, öppen för alla.

Även här väljer vi att gå längs stranden i stället för att följa de orange markeringarna på skogsstigen – vi har gått här förut och vet att man kommer fram till samma ställe. Det är ganska mycket folk ute och promenerar idag och vi har stött på flera hundägare, vandrare, surfare och barnfamiljer längs leden – kul!

Ännu en förvirrad liten fältsippa!
Ännu en livboj med ett annat fiskeläge i bakgrunden; Grynge.

Här lämnar vi stranden och går istället på grusvägen ut mot Grynge fiskeläge, som vi rundar och sen fortsätter norrut.

Grynge stenfyrar, enslinje mot skären Grynghällar en bit ut i havet.

När vi rundat Grynge fiskeläge är vi ute på nya marker – här har vi inte gått förut! Så vi börjar med att gå fel – vi följer grusvägen norrut in i skogen när vi egentligen skulle följt stigen mellan skogen och havet. Som tur är ganska enkelt att åtgärda, och vi är snart tillbaka på leden igen.

Fin stig slingrar sig över hällar genom gles, knotig barrskog.
Svävande spindel? Nej, den sitter mitt i det nät den spänt upp tvärs över stigen. Nästan så man önskar sig en snabb köldknäpp för en nätfri stig 🙂

Vi lämnar skogen och leden går vidare på sandstranden längs Sandviken.

Nu mot slutet av vår vandring börjar faktiskt molnen spricka upp och solen bryter fram. Sista rycket går genom Sandvikens naturreservat, innan vi svänger upp mot Sandvikens strandby, där vi har parkerat bilen. Strandbyns restaurang är öppen, men idag nöjer vi oss med en glass och dricka i kiosken.

De här två dagarna har vi gått över tre mil på Östkustleden, ganska lättvandrad terräng i fina omgivningar och i skönt vandrarväder, men vi har fortfarande några bitar kvar innan vi gått hela leden; sträckan Närsholmen – Bomunds i Hammaren på södra delen och Sandviken – Katthammarsvik – Histillesviken/Salthagen på norra delen.

Anga Prästänge t/r Salthagen, 22 november 2020

Tack än en gång till Länsstyrelsen och föreningen Östkustleden som arrangerade de gratisbussar som gjorde det möjligt att vandra så här!

/Anna, 12 september 2021

Om vår tur

Turens längd 16 km. Fika-, grill- & badplatser längs vägen. Sommaröppna toaletter. Vattenpumpar i fiskelägena. Caféer & restauranger under säsong i Ljugarn.