Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Östergarn runt, del 2: Herrvik, Katthammarsvik & Sandviken

Lagom mätta efter god våffellunch, kaffe och kladdkaka i värmen på Herrviks Brygga – en välförtjänt lång paus efter att ha vandrat från Sandviken till Herrvik på förmiddagen – vandrar vi nu vidare längs Östkustleden mot Katthammarsvik.

Läs om första delen på vår rundtur; Sandviken – Herrvik

Vi rundar inre hamnen i Herrvik och går en kort bit på landsvägen, sen svänger vi norrut på grusvägen mot Grogarnsbergets naturreservat.

Grusvägen passerar väldigt nära några hus – vi tror först att i gått fel, men så ser vi hur vägen smyger förbi mellan murar och grindar och vi vandrar vidare ut mot kusten. Efter en halv kilometer svänger grusvägen upp mot nordväst och vi ser Grogarnsberget breda ut sig framför oss.

Grusvägen går nedanför Grogarnsberget och följer kustremsan runt berget. Vill man kan man såklart gå uppe på berget, men idag är vi helt nöjda med att hålla oss längs leden. Vi möter några andra vandrare då och då – Grogarnsberget är ett populärt utflyktsställe – men inte så många att det inverkar menligt på känslan av karg enslighet.

Efter ett par kilometers vandring nedanför klinten lämnar vi Grogarnsberget bakom oss och går in i lammhagarna som kantar Färsviken.

Här tappar vi bort Östkustledens orange markeringsband, men vi ser en serie av orangemålade stenar längs vad som verkar vara en lammstig, så vi följer den och några hundra meter senare är vi tillbaka på leden som tar oss till Katthammarsvik och Katthammarsviks Rökeri.

Här stannar vi till för en kopp kaffe och en liten kaka. Det är bara en och en halv timme sen vi åt i Herrvik så vi är inte särskilt hungriga men lite god eftermiddagsfika går ju alltid ner 🙂 Men det är ganska varmt och ganska mycket folk så vi stannar inte så länge – känns fortfarande lite obehagligt att inte kunna hålla rejält avstånd till andra.

Nu är det också dags att lämna Östkustleden för att hitta en väg tillbaka över land mot Sandviken. Jag har rekat på kartan och det ser ut som att det går en skogsväg från Katthamra gård till Östergarns kyrka, och det gör det!

Skogsvägen – kallad Amiralens väg – finns ju faktiskt med på Östkustledens karta över andra vandringsleder i området, men det hade jag inte sett. Hur som helst, vi slår in på Amiralens väg och börjar gå söderut. Vi passerar Östergarns kyrka, går över asfaltsvägen och vidare upp på Östergarnsberget via trappan väster om skolan.

Uppe på berget – 30 meter högre än omgivningarna – har man en riktigt härlig utsikt över Östergarnslandet. Och nu börjar molntäcket spricka upp och vi ser skymtar av blå himmel. När vi beundrat utsikten klart följer vi skogsvägen västerut in i Östergarnsbergets naturreservat, sen svänger vi söderut längs reservatsgränsen.

Efter en kilometer svänger vägen österut, och vi får gå längs landsvägen ett par hundra meter, sen tar vi första grusvägen till höger. Vi kommer fram till landsvägen igen, men efter bara knappt hundra meter korsar vi den och går österut in på en väg mellan sommarstugorna norr om Sandviken, och där finns det behändigt nog en liten stig som tar oss söderut hela vägen genom Sandvikens camping och strandby till Östkustleden, och därifrån är det bara knappt hundra meter till parkeringen och vår bil.

Det här var en riktigt härlig tur – vi har vandrat i sex timmar och 23 kilometer. Det var ganska svala sydostliga vindar från havet men större delen av sträckan gick i lä från dem, så det var perfekt vandringsväder.

En bonus att så många caféer och matställen längs turen fortfarande har öppet – med lite listig planering kan man stanna för fika eller mat med lagom mellanrum och behöver inte bära med sig särskilt mycket packning.

Leden är mycket lättvandrad utan större höjdskillnader, och i vackra, lugna omgivningar. Något säger mig att vi kommer att vandra här fler gånger 🙂

/Anna, 10 oktober 2021

Om vår tur

Hela rundturen är 23 km, denna etapp 13 km. Markerad led mellan Herrvik – Katthammarsvik, samt Katthamra gård – Östergarns kyrka. Caféer och möjlighet att köpa mat och fika på flera ställen längs leden (säsongsberoende).