Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Galgberget & Bergbetningen

Visby ringmur, närmare bestämt Sankt Göransporten, är startpunkten för dagens vardagstur norr om staden. Mellan havet och Lummelundsväg finns det en mängd stigar kors och tvärs som möjliggör vardagsturer på en eller ett par kilometer ända upp till så långt man orkar gå.

Vi passerar ruinerna av S:t Görans hospital, medeltida kyrka och sjukhus för spetälska, och vidare upp på naturreservatet Galgberget och den galge som gett berget dess namn.

Tidigare fanns det träbjälkar mellan pelarna. Här avrättades brottslingar och fick hänga väl synliga från Visby och havet, ”androm till varnagel”. Bild från april 2016.

Vi följer en av stigarna norrut, och njuter av solens vårvärme, den skira grönskan och den enorma artrikedom av blommor som finns överallt.

Vi går nerför berget och kommer så småningom till naturreservatet Bergbetningen. Här svänger vi höger in på en av de många naturstigar som går genom området.

In i den täta grönskan ska vi gå.

Den slingrande, snåriga grönskan öppnar upp sig i ett stentorg och vi väljer stigen som går mot klinten.

Sten på sten, stigen syns tydligt.

En gammal trapp leder oss upp på klinten.

Alla trappor är bra (utom de dåliga)

Väl uppe på klinten följer vi den markerade leden norrut.

Vilken tur att vi ska vänster och följer pilarna!

Vi går längs klintkanten idag, det är torrt och fint och vi njuter av utsikten. Stigen slingrar sig tidvis mycket nära klintkanten, så vi är försiktiga.

Härlig utsikt från klintkanten.

Vi kommer fram till annexet på Snäck hotell, där vi finner fina exemplar av violreva, eller om det är murreva.

Liten vacker lila blomma som växer som i små kuddar, som den botaniskt obevandrade skulle uttryckt sig.

Vi går vidare över vägen, korsar parkeringen till höger om höghuset och kommer fram till stigen tvärs över gröningen bakom. Vi följer stigen och kommer upp på klinten norr om Snäck.

Här letar vi upp en lämpligt placerad sten att sitta på och fikar!

Festis och Hobnobs – name a more iconic duo!

Efter fikat fortsätter vi norrut mot Snäcks camping där vi går nerför backen och svänger söderut för att ta oss tillbaka till Visby.

Även här finns det lustigt formade träd.

Vi ser en och annan husbil på campingen, men inga som solbadar eller havsbadar vid stranden. Det är bara 17 grader i skuggan och betydligt svalare än så i vattnet.

Tomt på folk.

Vi går söderut längs havet men det blåser lite småsvalt så efter Gustavsik sneddar vi in över Talludden och tar oss tillbaka till Kärleksstigen strax nedanför klinten.

Ljuset har den där härliga, skira, silat-genom-nyutslagna-blad-känslan och det känns verkligen – äntligen – att sommaren är på gång!

Bladverk i solljus.

Vi fortsätter söderut samma väg som vi kom på och snart är vi tillbaka där vi började vid Visby ringmur.

Visby ringmur i sikte!

En härlig vardagstur, och det går som sagt att variera den i det oändliga för att passa väder, vind, dagsform, tidsåtgång eller vad man nu har för randvillkor för sin tur. 🙂

/Anna, 24 maj 2020

Om vår tur

9 km vandring längs stigar på och nedanför klinterna. Bänkar & fikabord på flera ställen.