1878 invigdes järnvägen mellan Visby och Hemse.
1962 gick det sista tåget på den sista kvarvarande sträckan av denna järnväg.
Idag är rälsen sedan länge uppriven och borttagen, men spåren av järnvägen finns ännu kvar i Visby och det gotländska landskapet. Jag har läst om folk som cyklat på banvallarna, och jag bestämmer mig för att utforska de linjer som utgick från Visby.
Gamla kartor över järnvägen tillsammans med Lantmäteriets moderna kartor och flygfoton från 60-talet (tillgängliga via Min Karta på webb och app) gör att det är relativt lätt att pussla ihop var järnvägsspåren funnits.
Jag startar vid fd stationshuset i Visby, ett vackert hus med ljusblå puts, beläget söder om Söderport i ganska ensamt majestät bland gröna gräsmattor och stora, vackra träd. Min tur idag tar mig söderut, och jag börjar med att ta mig över rondellen och förbi ÖoB:s varuhus.
De första femhundra metrarna går det inte att följa sträckningen exakt, även om gatan jag går på heter Järnvägsgatan, men strax efter korsningen med Östra Hansegatan hittar jag en gång- & cykelväg som sträcker sig spikrakt mot sydväst. Nu är jag på rätt spår!
Det är lite kul att gå här, inklämt mellan villornas bakgårdar i den härliga doften av syren och hundkäx, nästan lite hemligt (även om det är en bred fin GC-väg och jag möter flera fotgängare och cyklister).
GC-vägen fortsätter förbi Säveskolan och vidare – nu som en grusväg – längs Krokska dungen norr om Furulunds villaområde. Fantastiskt fint att gå här längs detta gröna stråk nu på försommaren.
En sejour längs den relativt nya GC-vägen längs Stora Törnekvior och sedan blir det några rejäla omvägar då jag inte kan följa spåren förbi den numera inhägnade travbanan. Så jag får trixa mig över köpcentrat på Stenhuggaren, under Follingboväg, förbi hagarna vid Rävhagen och genom en bit skog innan jag kan återansluta till järnvägen.
Och sen är det raka spåret i drygt tre kilometer, på en sandig grusväg genom barrskog och lövskog, förbi snustorra hällmarker och fuktiga kärr där det växer orkidéer och massor av blommor i naturreservatet Stora Vede. Jag möter några hästar med ryttare, och står snällt stilla medan de stora djuren lugnt går förbi.
Efter VOK.stugan blir spåret/skogsvägen något mer överväxt, och det börjar skära ner i den omgivande berggrunden. Då jag passerar under viadukten vid Stora Vede är det uppemot en meter berg på ömse sidor om spåret.
Efter Stora Vede fortsätter spåret ungefär 500 meter till, men här – ute bland fält och åkrar – tar det slut. Men min vandring är inte över, jag måste ju ta mig tillbaka igen, och tyvärr finns det inte någon bra rundtur här så det är bara att vända om och gå tillbaka samma väg.
Fast jag stannar till vid VOK-stugan och tar en kaffepaus i solskenet 🙂
/Anna, 4 juni 2022
Andra turer längs järnvägens spår:
- Visby station – Flygfältet, 3 km enkel tur
- Visby station – Hamnen & Kopparsvik, 3 km enkel tur
- Visby station – Hallvards, 10 km enkel tur
Om vår tur
9 km vandring längs järnvägens spår från Visby – Stora Vede. Obs! Enkel resa, dvs 18 km tur/retur.
4 km i stadsmiljö, genom villakvarter och handelsområden. 5 km i skog. Fikabord vid VOK-stugan.