Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Snäckturen

Idag börjar vi vår vardagstur vid parkeringen norr om Norra Kyrkogården med att gå uppför backen och svänga vänster in på Kärleksstigen/Hälsans stig. Vi blir inte långvariga här, efter drygt tvåhundra meter tar vi vi höger in på naturstigen genom Bergbetningens naturreservat.

In på naturstigen!

Redan 1962 skyddades området som ett domänreservat och 1995 blev det naturreservat med syftet att bevara en vacker, geologiskt och botaniskt värdefull del av kustklinten norr om Visby.

Det finns många stigar kors både nedanför och ovanför klinten, och det finns några trappor som hjälper vandraren att ta sig upp och ner för klinten. Trappan i reservatets södra ände har dock sett sina bästa dagar, och även denna en bit in i reservatet börjar sjunga på sista versen:

Trappa av lagda stockar. Trätrappan den sista biten är dock i fint skick.

Väl uppe på klinten följer vi den markerade naturstigen norrut, antingen precis bredvid klinten eller på stigen en bit in. Det kan vara ganska halt om det är blött så ta det försiktigt!

Pil visar vägen.

Och glöm inte att stanna upp och beundra utsikten då och då!

Utsikt mot havet och Flundrevikens hamn.

Vi går ut ur reservatet och strax före hotellannexet vid Snäck går vi nerför den lilla trappan, korsar Gustavsviksvägen och fortsätter norrut förbi Snäckskrapans parkering tills vi kommer ut till grönområdet där bakom.

Stig efter parkeringen.

Vi fortsätter på stigen och då vi når det lilla skogsområdet svänger vi upp mot vänster för att ta oss ut på Korpklint och beundra utsikten ännu en gång.

Utsikt söderut en gråmulen höstdag.

Höghuset har röstats fram som Gotlands tredje fulaste hus av Arkitektupproret, och det sneda huset i bakgrunden kom på plats nr 7. Fulast av alla ansågs Visby hotells rostfärgade tillbyggnad vara. Håller du med?

Nu är det dags att vända tillbaka, så vi går nerför stigen längs södra klintkanten.

Nerför!

Kikar vi in vid eldplatsen där nedanför ser vi Snäckschimpansen en bit ut i vattnet. Det är tydligen en falsk rauk, dvs den har inte bildats då omgivande, mjukare bergarter vittrat bort som en riktigt rauk, utan är en rest av sediment som rasat ner från klintkanten.

Klintkantsrester & stenchimpans.

Nu har vi drygt 1,5 kilometer strandpromenad framför oss – en upplyst, asfalterad gång- & cykelväg som följer kusten hela vägen tillbaka till Visby.

Strandpromenaden en vinterdag.

Längs vägen passerar vi Flundrevikens hamn & Gustavsviks badplats, men då vi kommer till Talluddskviars allé svänger vi in. Söder om oss har vi Chokladvillan, en paviljong från Stockholmsutställningen 1897 på Djurgården, som monterades ner och flyttades hit efter utställningen.

Allén i höstskrud.

När vi korsat Gustavsviksvägen är vi tillbaka där vi startade. Jag hoppas du haft en fin tur, och att du sett eller lärt dig något nytt. Har du någon synpunkt eller något roligt att berätta om något längs den här sträckan så dela gärna med dig i kommentarsfältet nedanför kartan!

/Anna

Snäckturen

4 km lång. Asfalt, grus, skogsstig.