Vardagstur

Vandring på Gotland & i Sverige

Slack-packing på Sörmlandsleden

Sex dagars vandring med lätt packning och boende på hotell varje natt blir en fin mjukstart på vårt ”vandra hela Sörmlandsleden runt”-projekt.

Vi börjar mitt inne i Sveriges största stad, vandrar genom skog, skog och återigen skog, fält och ängar, över hälleberg och längs sjöar. Förbi enstaka kalhyggen i varierande stadier av fulhet och framkomlighet. På livliga stadsgator och torg, liksom lugnare gator bland småhus och stugor. Varje kväll tar vi kollektivtrafik till hotellet – eller så går leden precis intill vårt boende – och varje morgon åker eller går vi till etappstarten.

Uppför en skogsbacke, etapp 8.

Vi brukade åka på vandringsresor utomlands. Österrike, Italien, Kanarieöarna. En vecka med vandring i grupp med guide, boende på hotell med frukost och kvällsmat och varma duschar och spa och rena sängkläder. Tog såklart stopp under pandemin, men då började vi vandra på egen hand. Bodde i hyrd stuga, tält eller vindskydd. Jag upptäckte hur kul det är att planera vandringar själv.

Och nu har jag ett projekt på gång – att vandra hela Sörmlandsleden runt. Inte hela rundslingan i ett svep (tyvärr), men alla 62 etapper. I rätt ordning. Så en dag i slutet av augusti kliver vi av vid Björkhagens T-bana och ger oss iväg.

Planen är att vandra tolv etapper på sex dagar och bo på hotell varje natt. Jag gjorde det lätt för mig: Kollade hur kollektivtrafiken gick från varje etappslut och vilka boende som fanns längs vägen. Bokade via Booking.com, med möjlighet att avboka fram till samma dag för säkerhets skull. Om det skulle ösregna hela veckan. Om man skulle stuka foten. Om något annat elände inträffar.

Det blir en övernattning vid Globen, en i Handen och tre i Södertälje. Om jag varit riktigt listig hade jag bokat två övernattningar i Handen och skippat Globen. Mer om det nedan.

Vi har lite mer packning än för bara en vanlig dagstur – vi behöver ju bära med oss kvällskläder, ombyte, necessär, mm – men långt ifrån den rejäla vikt vi släpar på under en flerdagars tälttur. Varje kväll sköljer vi upp dagens vandringskläder så de håller sig fräscha och kan användas igen utan alltför mycket stink.

Och som sagt, en varm dusch och lagad mat varje kväll, en rejäl frukost varje morgon, rena lakan att sova i. Riktig slack-packing 🙂

Tyresta nationalpark, etapp 3.

Vandringarna flyter på enligt plan. Vi har fint väder och de gånger vi inte har bra väder har vi bra kläder och torkar snabbt upp. Vi har tur med kollektivtrafiken som går i tid och tar oss dit vi ska. SL:s app fungerar bra och det är supersmidigt med ett enhetspris för alla resor oavsett längd. Vi köper mat och dryck för våra turer i en mataffär kvällen innan eller på morgonen samma dag och kokar kaffe själv på tur.

Sex dagar senare har vi vandrat sisådär 120 km och tagit oss igenom 12 etapper av Sörmlandsleden. En riktig härlig vecka har det varit och jag är mycket tillfreds både i kropp och knopp. Kan mycket väl tänka mig att göra om det, men först ska vi ta oss igenom de kvarvarande femtio etapperna på leden… 🙂

Dag 1: Björkhagen – Alby friluftsgård

Lövskog och ängar vid Skomakartorp, etapp 2.

Vår första dag blir 16 km vandring på etapp 1 & etapp 2. Väglaget varierar – allt från lättvandrade, tillgängliga gång- och cykelvägar men också slingrande, sliriga stigar över rötter och hällmark. Mestadels skogsområden, en liten bit genom bebyggelse. Ganska mycket folk i början av turen på Nackareservatets friluftsområden, sen tunnas det ut ordentligt.

Det finns möjlighet att köpa mat och dryck vid starten i Björkhagen (restauranger, kiosk, mataffär) och i början av turen passerar man den sommaröppna restaurangen på Björkhagens golfbana.

• Start: Björkhagens T-banestation
  • Slut: 10 min promenad till Nyfors busstation, buss till Gullmarsplan ca 30 min
  • Boende: Finns flera hotell vid Gullmarsplan / Globen, ca 15 min promenad från bussen
  • Mataffär: Ica Supermarket Globen, öppet 08-21 alla dagar

Om jag gör om denna tur skulle jag bokat boende i Handen istället och bott på samma hotell där både natt 1 och natt 2. Det krävs ett bussbyte och resan tar lite längre tid men bussen stannar närmare hotellet i Handen, och man kan lämna allt som inte behövs för turen dag 2 kvar på hotellet.

• Slut, alt 2: Buss från Nyfors till Handen, 30-60 min med byte i Tyresö Centrum
  • Boende, alt 2: Quality Hotel Winn, ca 3 min promenad från bussen
  • Mataffär: Coop Haningeterassen, öppet 7-22 vardagar, 9-22 helger

Dag 2: Alby – Handen

Ny bro över Nyforsviken, etapp 3.

Dagens vandring på ledens etapp 3 & etapp 4 blir 23 km i vacker, omväxlande natur (både nationalpark, naturreservat och ”vanlig” natur!) och en del tätortsbebyggelse då vi närmar oss etappslutet i Handen. Till en början har vi leden nästan helt för oss själva men ju närmare Tyresta nationalpark vi kommer desto mer folk blir det.

Caféet i Tyresta by har öppet året runt och serverar både mat och fika. Kan dock ha stängt enskilda dagar, så kolla öppettider i förväg.

• Start: Buss från Gullmarsplan till Nyfors, ca 30 min (se alternativ under dag 1 ovan)
  • Slut: Leden passerar genom Handen
  • Boende: Quality Hotel Winn, 2 min promenad
  • Mataffär: Coop Haningeterassen, öppet 7-22 vardagar, 9-22 helger

Dag 3: Handen – Lida

Led i ledningsgata, etapp 5.

Vi vandrar 24 km på Sörmlandsleden etapp 5 & etapp 6. Leden går nästan uteslutande genom fina skogsområden och naturreservat med många möjligheter att stanna för en paus. Vi har större delen av leden för oss själva, möter bara några enstaka människor som är ute på promenad.

Längs denna tur kan man inte köpa mat eller fika längs vägen. Lida värdshus vid slutet av etapp 6 serverar lunch alla dagar.

• Start: Leden passerar genom Handen
  • Slut: Buss från Lida friluftsgård till Tullinge station, därifrån pendeltåg till Södertälje centrum. Obs att sista bussen från Lida går vid 17-tiden, kolla tiderna i förväg!
  • Boende: Finns flera hotell i Södertälje centrum
  • Mataffär: Flera, t ex har både Coop och Ica öppet 7-21 vardagar, 8-19 helger

Dag 4: Lida – Södertälje

Hagarna vid Malmsjl, etapp 8.

Idag lämnar vi allt vi inte behöver för dagens vandring på hotellet och ger oss sen iväg för 26 km på Sörmlandsledens etapp 7, etapp 8 och en del av etapp 9. En hel del vandring på grus- & asfaltsväg nära bebyggelse, rid- och motionsstigar men även en del fina skogsstigar.

Det finns Ica och restaurang i Vårsta (1 km från leden). Till hösten 2024 öppnar en inomhus-gokartbana i Tysslinge (etapp 8), där det kommer att finnas en restaurang. Lida värdshus vid starten av etapp 7 har öppet och serverar lunch alla dagar.

• Start: Pendeltåg från Södertälje centrum till Tullinge station, därifrån buss från Lida friluftsgård
  • Slut: Leden passerar genom Södertälje centrum
  • Boende & mataffär: Södertälje, som föregående dag

Dag 5: Södertälje – Järna

Fikapaus i Lerhaga, etapp 10.

Även denna dag tar vi endast med oss det vi behöver under dagen då vi vandrar 19 km längs Sörmlandsleden, del av etapp 9 och hela etapp 10 från Södertälje till Järna. Tätortsnära till en början och i slutet, bland bebyggelse och fält, men ungefär halva sträckan går i vacker skogsmiljö.

Längs denna tur kan man inte köpa mat eller fika längs vägen. I Järna finns mataffär, café och restaurang nära stationen.

• Start: Leden passerar genom Södertälje centrum
  • Slut: Ca 10 min promenad från etappslut till tågstationen i Järna, pendeltåg till Södertälje ca 10 min
  • Boende & mataffär: Södertälje, som föregående dag

Dag 6: Järna – Mölnbo

Uppför bergen i Järna järnmalmsfält, etapp 11.

Vår sista dag på leden tar vi oss an etapp 11, del av etapp 12 och den anslutande etapp 12:1. Idag lämnar vi hotellet som varit vår bas i tre nätter och tar med oss all packning. Det här är etapper med riktig vildmarkskänsla genom vacker skog och vi är nästan helt ensamma på leden.

Längs denna tur kan man inte köpa mat eller fika längs vägen. I Mölnbo finns en restaurang nära stationen.

• Start: Buss från Södertälje till etappstarten i Järna, ca 30 min
  • Slut: Mölnbo tågstation, och sedan hemfärd

Vad kostade det?

• Medlemskap i föreningen Sörmlandsleden, 200 kr/person. Totalt 400 kr.
  • SL-biljetter, enkelresa ca 40 kr/person. Vi åkte sex gånger, totalt 480 kr.
  • Hotellnatt inkl frukost, lite varierande beroende på veckodag och läge men ca 1200 kr/natt för två personer. Fem nätter, totalt 6000 kr.
  • Kvällsmat och -dryck efter tycke och smak och ork att gå iväg någonstans. Vi åt på hotellen då det var enklast, kostade mellan 600 – 1000 kr/kväll inkl dryck, totalt 4000 kr.
  • Mat, dryck och snacks på tur. Mestadels inköpt på Ica eller Coop, ca 300 kr/dag för två pers, totalt 1800 kr.
  • Obs att resa till Björkhagen och från Mölnbo tillkommer.

Så i runda slängar kostade vår tur 13 000 kr, eller 6 500 kr per person. Går att minska ner det genom att välja billigare hotell eller kvällsmat, men vi prioriterade bekvämlighet denna gång och det var väl värt det, tycker jag! 🙂